Sunday, June 10, 2007

Keceriaan Bayt Jiran Kubur, Ruknuddin, Damsyik....
Semua orang nak kepada kegembiraan dan kecerian. Kecerian dan kegembiraan menunjukkan seseorang tu dalam keadaan senang. Macam tu lah kami ahli-ahli rumah jiran kubur yang terletak di tengah-tengah bukit qosiyun, berjiran dengan kubur. Aku rasa seronok sangat dok kat rumah ni. Kadang-kadang tu rasa bengang pun ada. Biasalah manusia kan. Apa yang aku nak gambarkan kat sini adalah keceriaan. Riuh satu rumah. Kami ni 8 orang penghuni rumah tu. Macam-macam perangailah. Ada yang perangai Siru (tak boleh kira langsung), ada gak perangai yang dia ni sorang jer betul orang lain salah, ada yang ceria, macam-macam lagi lah. Bak kata iklan Astro “ macam-macam ada ”. Tapi semuanya ceria. Macam aku plak, kadang-kadang tu saja cari pasal ngan orang. Bukan nak gaduh tapi saja menceriakan keadaan. Kat umah aku adalah sorang kawan aku tu, badan dia ni berisi la sikit. Aku pulak boleh kata dalam kategori kurang makanan dan zat (hahahaha),maknanya kureng berisi lah. Aku ni selalu cakap kat dia “ hang ni sekali aku taboh, bersepai tulang rusuk, berselerak gigi ”. Terus kawan-kawan umah ku cakap “ tulang rusuk dia berterabur ke tulang rusuk hang berselerak ???”. Pastu kami semua pakat gelak...Lebih kurang bunyi macam hantu raya....HAHAHAHAHAHA...... Ntahlah, aku suka sangat menyakat orang. Kadang-kadang tu aku nyakat sorang kawan aku kat umah ni gak, orang panggil dia Che Mat. Pernah sekali aku nyakat dia dalam keadaan aku pegang nasi dalam pinggan, terus dia cakap “ sat lagi sekali nasi dalam pinggan tu ngan orangnya terterap ”. Maksudnya kena belasah la. Tapi setakat ni aku belum lagi la kena taboh ker ataupun kena belasah. Dan aku pun tak berasa teringin nak jadi orang pertama kena taboh. Aku tak mau, tak mau oooooo.......Aku saja seronok-seronok...Aku akan teruskan kecerian macam ni...
( rumahku syurgaku..inilah rumah sewa yang paling ceria pernah aku tinggal. Dan aku akan terus tinggal kat sini sampai habis ngaji. Tapi kalau aku jadi macam Zulhimi dan Aswad, terpaksa lah pindah. )

No comments: