Tuesday, April 14, 2009


YA ALLAH, BANTULAH HAMBA MU INI……
Pagi ni, aku belek surat khabar lama. Saja tak ada keje pa. belek punya belek, aku terjumpa satu berita berbentuk bantahan dari sebuah persatuan bernama USIA. Apa yang mereka bantahkan? Mereka membantah seorang Exco Perak, Nga Kor Meng membaca ayat Al-Quran yang mulia. Kononnya menghina sensitiviti umat Islam sedangkan si pembaca bukan beragama Islam. Terus muncul dalam benak fikiran ku, apakah maksud bantahan ni? Seorang bukan Islam membaca Quran sebagai menghina? Apa yang menyedihkan, bantahan itu datang dari mulut orang yang bergelar Dato’, berpendidikan Islam yang agak tinggi ( aku tak pasti la orang tu faham tak pa yang dia pelajari ), mengetuai pertubuhan Islam yang agak besar. Sedih bila dikenangkan semua ini. Mereka menggangap semua ni menghina Islam sedangkan berapa ramai remaja Islam yang tidak mampu mengucap tidak pernah di ambil kisah oleh pertubuhan ini. Atau mana-mana pertubuhan Islam yang mengkeji perbuatan Nga Kor Meng. Pernah mereka bertanya atau membuat kaji selidik berapa ramai remaja Islam yang tidak mampu membaca Quran seperti Nga Kor Meng? Ini lagi menghina Islam. UMAT ISLAM TIDAK MAMPU MEMBACA QURAN SEDANGKAN BUKAN ISLAM MAMPU MEMBACA QURAN DARI UMAT ISLAM!!!!!!! Apakah jenis makhluk-makhluk ini?? Makhluk yang mengaku penganut Islam, namun kitab yang dipegang tidak mampu di baca. Apatah lagi untuk di fahami!!!. Sedarlah wahai Dato’, jangan kuman seberang laut kita Nampak, gajah depan mata buat-buat buta.

Afiq (berkopiah hitam)


Semalam, aku menziarahi sahabatku, Mohd Afiq Uthman Bin Abdul Latif yang ditimpa ujian berlanggar dengan kereta. Dan sekarang ni ditempatkan di ICU Hospital Taiping. Afiq merupakan junior aku di SMIDU. Dan kemuadian aku melanjutkan pengajian ke Syria, dia juga melanjutkan pengajian ke sana. Aku pernah tinggal sebuah rumah dengan dia di depan Jami’ Nablusi. Mengikut apa yang aku lihat semalam agak kritikal keadaan dia. Mengikut cerita yang aku dengari dari sahabat sekampungnya, beliau dalam perjalanan menghantar keropok lekor yang merupakan sumber pendapatan keluarganya. Dia yang mengambil alih tugas bapanya yang meninggal dunia tahun lepas akibat kanser tengkok. Tiba di satu jalan, beliau ingin memotong sebuah kereta. Dan tidak semena-mena, kereta dihadapanya berhenti mengejut. Lalu dia melanggar kereta dihadapan dan terjatuh di laluan bertentangan dan datang kereta di laluan tersebut melanggar dan menyeretnya hinggakan 3 lapis seluar yang dipakainya, hancur. Bahkan dompet yang mengandungi kad pengenalan pun terhakis akibat seretan atas tar yang panas. Apa yang kami tengok semalam, kulit belakangnya sudah tidak kelihatan. Nampak putih isi sahaja. Bahkan diberitahu, ada tulang di pinggangya patah. Inilah yang dinamakan ujianNya yang tidak sekali mampu kita menduga. Kepada sahabat-sahabat yang mengenali Afiq, marilah kita mendoakan agar dia cepat sembuh dan mampu menyara keluarganya. Banyakkan solat hajat. Aku yang menunggang motor dari Alor Setar ke Taiping tiba di rumah pukul 12.30 malam. Sepanjang perjalanan, aku dan sahabat membaca apa yang patut untuk didoakan agar Afiq cepat sembuh.

Hari ini, aku menghubungi sebuah kampong bertanyakan persiapan untuk lawatan YB. Akan tetapi, agak sedih jawapan yang diberikan. Mereka minta tangguh atas sebab-sebab yang tertentu. Kadang-kadang timbul perasaan geram dalam jiwa, dulu mereka ni yang bisisng-bising kononnya YB tak turun jengok masyarakat. Bila dah PKWR susun, dan maklum awal, mereka pulak macam-macam alasan. Bagiku hendak seribu daya, tak mau seribu dalih. Yang menyedihkan, belum apa lagi, jawapan yang diberikan, orang kampong payah..mereka kerja…Aku macam nak tanya, Encik dah tanya orang kampong boleh ke tak? Dah usaha kumpulkan orang kampong ke belum? Dan rancang program ke belum? Ni tak, belum apa lagi, dia jawab bagi pihak orang kampong. Ini juga ujian yang menimpa tanpa dugaan kita. Aku fikir mudah kerja YB. Bila aku terlibat semua ini, semakin hari semakin aku sedar. Doalah agar Allah berikan aku kekuatan menghadapi semua ini.

Badanku masih keletihan lagi. Namun mana mungkin bisa aku tidur. Kerja masih enggak dibereskan lagi. Ada kawan-kawan bertanya, tak sambung ngaji lagi ker? Aku menjawab, aku masih mengaji. Cuma tahun ni, aku ngaji secara tak formal. Tahun ni, aku minta kat family nak rehat setahun dari pengajian formal. Sekarang aku mula menceburi bidang politik yang menjadi minat aku dari dulu. Susah payah dalam perjuangan Islam menjadi kepuasan bagiku. Hinggakan kemenangan Bukit Gantang, air mata aku menitis. Rasa berbaloi dengan segala penat lelah berkempen. Allah membayar tunai kepadaku. Ya Allah, terima kasih Ya Allah memberikan kami kekuatan dan kemampuan untuk terus bergerak, berjuang untuk agamaMu. Hari ni, aku makin mengenali orang-orang politik diperingkat atasan. YB Ust Izzat ( memanglah aku kenal – my boss ), YB Dato’ Haji Mahfuz, Dato Ir Amiruddin, Dato’ Taulan dan aktivis-aktivis politik dalam perjuangan PAS dan PR. Bahkn aku di ajar pelbagai cabang dalam politik, kebajikan rakyat, mengambil hati pengundi, bergaul dengan golongan marhean. Semua ini perlu kerana ku akan berhadapan dengan ribuan orang yang berlainan perangai dan ideologi. Buat teman-teman yang bertanya, kenap aku tidak menyambung pengajian lagi, ini jawapan ku – Tahun ni, aku nak ngaji ilmu politik sekejap. Dan tahun depan aku akan kembali menadah kitab di Universiti Islam Negeri, Jakarta, Indonesia, Insya Allah.. Tahun ni, berikan aku sedikit ruang untuk mencapai impian aku menceburi bidang paling aku minanti, bidang politik. Boleh????

No comments: