Monday, September 1, 2008

" KINGDOM OF HEAVEN ".
Aku saja menulis artikel ringkas ini sebagai renungan semua. Entah berapa kali aku menonton " Kingdom Of Heaven : Behind The Scenes " yang di edit oleh sahabat kita semua, Saudara Mohd Syaari Bin Abd Rahman. Terasa sangat sayu bahkan menitis air mata bila membaca susur galur perjuangan pejuang-pejuang terdahulu untuk memartabatkan dan menubuhkan apa yang dinamakan Daulah Islamiyyah yang berlandaskan Al-Quran dan Sunnah Rasulullah S.A.W. Apa yang menyedihkan aku, apakah jasa dan bantuan aku kepada pembentukan Daulah Islamiyyah. Bukan di negara orang, tapi negara aku sendiri. Malaysia yang aku cintai. Dalam keadaan aku masih terkapai-kapai untuk memahami semua ini, aku di bebankan dengan pelbagai bebanan yang aku sendiri merasakan tak tertahan untuk aku menanggungnya. Mungkin bebanan ini menguji sejauh mana keikhlasan aku dalam bercita-cita mendaulatkan Islam di Malaysia. Filem " Kingdom Of Heaven " , mengisahkan perjuangan Sultan Salahuddin Al-Ayubi dalam rentetan perjuangan beliau membebaskan Al-Aqsa, antara bandar suci umat islam selepas Makkah dan Madinah. Bermula dengan peperangan salib yang dicetuskan kaum kuffar untuk menyerang dan menghapuskan umat Islam di atas muka bumi ini. Aku yakin ramai di luar sana sudah menonton filem ini. Tapi adakah kalian mengambil iktibar dan pengajaran dari filem ini? Bagi diriku yang tinggal kurang dari 10 kilometer dari maqam seorang pejuang, Sultan salahuddin Al-Ayubi merasa menyesal kerana tidak mengambil semangat beliau. Apa yang aku selalu rungutkan adalah keletihanku dalam perjuangan, bebanan aku dalam hal-hal kerja. Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang kecil mahupun besar. Kuatkanlah jiwa aku untuk menghadapi segala rintangan perjuangan. Kadang-kadang aku menangis seorangan memikirkan jiwa ini yang masih kosong dengan ilmu ke arah pembentukan insan dan negara yang betul-betul mengamalkan Islam yang syumul. Pernah aku bercakap yang aku ingin sangat-sangat lari dari semua ini. Hanya berehat, memerhatikan dan mendengar sahaja apa yang dibuat oleh teman-teman. Kalau aku buat macam ni, bermakna aku wajib bersedia untuk bertemu dan menjawab segala soalan dari Allah tentang apa jasaku untuk Islam. Kadang-kadang bila membaca blog teman-teman seperti Dzul Khairi, Khairul Naim dan sebagainya rasa semangat tu datang semula. Semangat untuk kembali berjuang. Namun bila selangkah maju ke hadapan, aku di kecam dari pelbagai penjuru. Mungkin ini bayaran yang aku harus terima untuk memperjuangkan Islam? Apa-apa pun keputusan telah aku ambil, aku akan senyap dari persada politik organisasi di Syria sesi depan. Baik KKDS mahupun PPMS. Itu rancanganku. Tapi segala-galanya di atas kekuasaan Allah menentukan segala-galanya. Apa yang aku akan buat? Di hati ini teringin sangat nak berdamping dengan kelas-kelas pengajian, menulis artikel yang mampu membuka fikiran semua, mengkaji sejarah-sejarah pejuang terdahulu terutama Sultan Salahuddin Al-Ayubi dan sebagainya. Aku ingin tinggalkan dunia ini dengan penulisan-penulisan yang menggerakkan nadi-nadi dan urat-urat pemuda-pemudi ke arah perancangan membentuk negara Islam. Aku teringin sangat melihat pemuda-pemudi membicarakan tentang negara Islam, melontarkan idea-idea ke arah pembentukan jiwa-jiwa Islam dan sebagainya. Bukannya mencari publisiti murahan menyiasat seseorang terutama hubungan cinta. Aku merasa pelik apabila hubungan cinta seseorang menjadi perbualan hangat di kalangan segelintir mahasiswa-mahasiswi di sini. Ya Allah, kuatkanlah hambamu ini dalam menghadapi liku-liku dunia yang penuh mencabar ini !!!!.

1 comment:

BaYu SenJa said...

salam,
anda boleh layari aktiviti ADUN Pantai Merdeka melalui

http://www.abdullahjusoh.blogspot.com/

Sebab, blog dalam wordpress agak bermasalah.

Sekian, harap maklum