Friday, September 26, 2008

CERAMAH SEMPENAN NUZUL AL-QURAN OLEH YAB DATO' SERI MENTERI BESAR KEDAH DAN DATO' SERI TUAN GURU HAJI ABDUL HADI AWANG.
Pada 17 September yang lalu, satu ceramah dianjurkan oleh Pas Negeri Kedah bertempat di Kompleks Pas Negeri Kedah, Batu 9 Jalan Kota Sarang Semut. Ceramah yang disampaikan oleh YAB Menteri Besar Kedah, Dato' Seri Ustaz Azizan Bin Abd Razak dan Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Bin Awang, Presiden Pas.
Ceramah tersebut dimulakan selepas solat tarawih. Pada petang ceramah tersebut, rakyat Negeri Kedah beramai-ramai berbuka puasa di Kompleks tersebut.
Pada ceramah tersebut yang dimulakan dengan ucapan YAB Menteri Besar Kedah. Dato' Seri Azizan menekankan betapa hebatnya bulan ramadhan yang diberikan kepada umat islam. Seterusnya beliau mengkhabarkan berita baik kepada rakyat negeri Kedah bahawasanya, Kerajaan Negeri Kedah telah menerima sumbangan bernilai RM 5 juta untuk membina 100 buah rumah untuk diberikan kepada rakyat miskin di negeri ini secara percuma untuk selama-lamanya. Sumbangan itu diberitakan diberi oleh bekas seorang menteri kerajaan Malaysia. Beliau juga memberitahu bahawa kerajaan Negeri Kedah dapat menjimatkan RM 28 juta wang perbelanjaan Negeri Kedah hasil dari sikap berjimat-cermat kerajaan dalam berbelanja. Kerika di pemerintahan kerajaan terdahulu, negeri Kedah kekurangan RM 50 juta untuk pentadbiran. Tetapi pada pemerintahan Pakatan Rakyat, wang kerajaan dibelanjakan dengan sebaik mungkin.
Presiden Pas yang berucap selepas itu, menekankan peristiwa peperangan Badar yang berlaku di bulan Ramadhan yang menyaksikan kemenangan tentera Islam dan peristiwa pembukaan Makkah Al-Mukarramah yang sebelum ini gelap dengan jahiliyah. Kemenangan yang diperolehi bukan hanya setakat bekerja, malah kebergantungan kita kepada Allah S.W.T juga amat penting dalam setiap gerak kerja. Beliau juga mengharapkan agar semua pendokong dan penyokong gerakan Islam banyakkan berdoa di bulan yang mulia ini untuk kemengan Islam yang makim menghampiri kita.
( Aku yang masih menunggu untuk berjumpa dengan YAB Menteri Besar Kedah untuk urusan KKDS pasti tidak akan melepaskan peluang apabila bertemu dengan beliau untuk mengetahui pelbagai perkara )

No comments: