Sunday, May 27, 2007

Matahari terbit pukul 10 pagi....
Hai, anak teruna apa la aku ni..Pukul 10 pagi baru nak bangun tidur. Apa-apa pun yang penting, aku dah solat subuh. Rutin harian aku, bila balik dari masjid (solat subuh) jer, aku bacalah sikit buku. Lebih kurang sejam aku membaca. Lepas tu mata pun buat-buat berpinar. Nak suruh tido la tu.. Apa lagi, aku pun terus mengikut kehendak mataku. Dari pukul 7 pagi sampailah pukul 10 pagi aku membuta. Rasanya tak ada masalah. Sebab aku dah solat subuh. Bukan aku tak solat lagi. Kan??? Dulu mak aku selalu cakap, bangun subuh dulu lepas tu kalau nak tido balik pun tak pe. Agaknya aku ni anak mithali(anak soleh), aku pun ikut cakap mak aku. Tapi, tak taulah bila aku nak berhenti tido pagi ni. Nabi pernah sabda, sapa tido pagi(lepas subuh), rezeki kurang. Aku tahu pasal tu, tapi aku tetap nak tido gak. Sebab aku rasa, ni lah nikmat sebelum kawin. Sebab lepas kawin, confirm dah tak boleh tido pagi. Nak mati tido pagi??? Silap bulan kena cubit..Hehe...Dulu pernah arab bagi aku roti waktu pagi. Aku pun teringat tentang hadis tu. Benarlah sabda Nabi, Rezeki akan lari kalau kita tido pagi...Lepas ni, aku nak cuba tak nak tido pagi. Walaupun aku tak dapat roti lagi...........
( memanglah tak dapat roti lagi sebab pagi-pagi aku masak meggie )

No comments: