Sunday, July 6, 2008

SEMALAM, HARI INI DAN ESOK…………
Terkadang diri ini perlu gak untuk pergi berjalan-jalan melihat ciptaan Allah yang Maha Agung. Sesekali keluar Damsyik bersama teman-teman, boleh menghilangkan sedikit tension yang sentiasa berlegar di ruang kepala dan benak fikiran aku. Tension yang kadang-kadang kalau tak terkawal, rasa macam nak mengamuk jer 24 jam. Entahlah, semakin mengenjak umur ni, makin banyak tanggungjawab yang perlu dipikul. Semalam, aku dipilih lagi mengekalkan jawatan sebagai Setiausaha Agung Keluarga Anak Kedah Syria (KKDS) sesi 2008. Ingatkan hanya setahun jer diberi tanggungjawab amanah ni. Tak sangka pulak berlanjutan untuk tahun kedua. Bertambahla tugasan aku. Sebagai seorang pelajar lagi yang harus aku tempuhi hidup ini. Jadi SU, aku rasa lebih lagi tugasan berbanding Yang Di-Pertua (YDP). Seluruh hidup terpaksa diabadikan untuk kerja-kerja persatuan. Camtu lah rasanya. Mana taknya, SU la yang bertanggungjawab atas perjalanan pentadbiran. Baik buruk perjalanan sesebuah organisasi, terletak atas bahu SU sambil dibantu rakan-rakan yang lain. Tak tau lah apa pandangan korang semua kan?? Itu cerita semalam, tak buka buku untuk hari ni lagi. Buka buku cerita arini plak.bukan pasal arini saja. Kalau ikut arini saja, waktu aku dok menaip entri ni, aku masih dalam pejalanan pulang dari jalan-jalan bersama teman-teman dari UM ( 3 Julai 2008 ) ke Homs, Hamma, Buhaira Asad dan Halab. Maksud aku apa yang aku sedang lalui di musim cuti persekolahan Syria sempena musim panas ni. Mengurus teman-teman dari UM cukup menyeronokkan walaupan agak meletihkan. Namun, bila difikirkan balik tugasan aku pada KKDS, ha, yang tu buat sakit kepala. Tak sakit macam mana, buat endah tak endah jer. Peristiwa buruk berlaku pada hari mesyuarat EXCO KKDS kali ke-6. Aku boleh tak jaga tido. Dah sedar, tepat time mesyuarat. Mau tak kelam kabut aku dibuatnya. Aduhai....apatah lagi KKDS akan anjurkan Inspeksi Separuh Tahun Pentadbiran KKDS, sabtu, 5 Julai ni. Nak jawab apa yer? Rasanya, dah bersedia kot dengan beberapa soalan Spot dari ahli yang mungkin akan bertanya sebab nakkan penjelasan dan mungkin jugak yang akan bertanya sebagai jadi kontroversi. Apa-apa pun, jawatan SU adalah jawatan panas. Sehinggakan PPB tidak hebahkan pemilihan Presidennya, tapi bila pemilihan SU nya, bagai nak rak satu dunia ni. Kan? Insya allah, aku bersedia setiap sudut. Bukan untuk menyerang, tapi mempertahankan. Itu cerita arini. Cerita esok plak. Telefon mak baru-baru ni. Puas telefon rumah, tak ada orang angkat. Kemana semua?? Telefon handset mak, pun tak angkat. Pelik..Akhir sekali dengan tekad yang bulat, telefon handset abah lah. Abah angkat. Abah terus tanya, nak cakap ngan mak ker? Aku pun spontan jawab, boleh gak. Terus diberikan fone kat mak. Sembang-sembang ngan mak, macamlah. Tapi tak leh sembang benda-benda secret la. Sebab mak dan abah waktu tu ada kat rumah kawan abah. Ada urusan sikit. Mak cakap abah nak beli sesuatu. Aku rasa tanah pulak abah akan beli. Dah tu minat abah iaitu mengumpul tanah-tanah bendang. Jaminan masa depan, abah cakap. Dalam sembang-sembang, mak cerita la apa tugasan aku bila balik Malaysia nanti. Ha, keluar dah cerita pasal esok. Belum habis lagi tanggungjawab disini, dah bakal diberikan tugasan untuk ari-ari esok. Sudah aku....Hanya yang mampu aku buat, cuba kumpulkan segala ilmu untuk menghadapi hari esok. Masyrakat, agama, dan negara. Dalam keadaan yang sangat genting ni, apa-apa pun boleh berlaku. Kan? Doa jer yang berterusan agar semoga Allah sentiasa disisi baik ketika senang atau susah.

No comments: