Wednesday, May 28, 2008

Pertemuan Berharga Bersama Dr Taufiq Al-Buti........
Alhamdulillah,hari ni rasa sangat bertuah dapat bertemu dengan Dr Taufiq Al-Buti,anak kepada ulama tersohor dunia,Syeikh Dr Mohd Said Ramadhan Al-Buti.Bukan tak pernah jumpa sebelum ni...Kerap gak jumpa sebab rumah aku bukannya jauh sangat dari masjid kepunyaan Syeikh Dr Mohd Said yang selalu pelajar malaysia sini panggil Dr Buti.....Jalan kaki 5minit jer....Tapi pertemuan kali ni cukup bermakna kerana aku bersama rombongan Pelajar Universiti Malaya.Asalnya pertemuan ni adalah untuk membawa Dr Faisal Bin Ahmad Shah, salah seorang pensyarah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya yang nak berjumpa dengan Dr Taufiq..Apa lagi,aku pun ambil la kesempatan bersembang-sembang dengan Dr Taufiq...Tak lupa juga aku meminta Dr Taufiq menandatangani Buku Tesis Beliau yang bertajuk Buyu’ Syai’ah...buku yang berkaitan jua beli harian ataupun mudah bahasanya Muamalat kita seharian berkaitan jual beli....Keesokannya aku dan Dr Faisal dan beberapa orang sahabat pergi ke Jami’ah Dimasyk untuk berbincang berkaitan permohonan Universiti Malaya melalui Akademi Pengajian Islam memohon agar Universiti Damsyik menyemak tesis M.A dan Phd yang ditulis oleh pelajar UM dalam Bahasa Arab.....Alhamdulillah,selesai gak semua kerja-kerja ni....walaupun dalam keadaan sedikit letih.......( Bekerja kerana Islam...kerana kita pasti akan disoal akan amalan yang kita lakukan dalam penyebaran dakwah islam )

No comments: