Friday, July 13, 2007

Roti Canai Bayt Jiran Kubur.....
Satu hari tu, aku teringin nak makan roti canai. Tak tau la sebab pa teringin sangat. Aku boleh pi beli roti canai kat kedai Rufaqa’ kat sini, tapi kali ni teringin nak buat sendiri. Aku pun keluar la beli bahan-bahan untuk buat roti canai. Dah beli semua barang, kami pun buat la roti canai tu ikut petua yang diberikan oleh sahabat serumah aku. Kami uli tepung, campur dengan telur ayam, mentega lagi, air. Ikut sukatan dan petua katakan. Bang gugar pun uli punya sakan. Sampai lenguh tangan-tangan. Dia paling pulun sekali. Nak makan roti canai air tangan sendiri. Aku tolong-tolong jer. Jeng-jeng, bila dah habis uli, kami pun peram la semalaman tepung yang dah diuli tadi. Cadang esok nak tebar. Esoknya, tak boleh nak tebar tepung tadi. Dah jadi melekat semua. Kami pun heran. Dah ikut petua pun jadi macam ni lagi. Apsal???? Rupa-rupanya aku terlebih masukkan air. Tak jadi roti canai terus jadi lempeng. Hahaha.......tu lah nak makan buatan sendiri, kena beli jugak....yang letihnya banggugar....
( Tak per banggugar, lepaih ni kita cuba buat murtabak plak....bab uli menguli ni bnggugar ada.....lepaih dah siap, jemput semua kawan-kawan mai makan. Tunggu jemputan kami yer )

3 comments:

banggugar said...

salam,

hahaha

lawak la hang ni..

penat aku uli.. tengok tak jadi..

lain kali sekali lagi kita buat no..

(",)

banggugar said...

salam,

hehehe..

terima kasih.. nasi mandi tadi sempoi la.. insyaAllah lain kali ada rezeki.. aku plk blnja..

hehehe
doa2 bgi rezeki aku murah no..

(",)

kieron said...

kah3..
padan muka banggugar..hihi
kene buli...
bagus nifi!buli bang slalu..hehe.

p/s:jgn mrah ye bang