Wednesday, September 1, 2010


Budak dulu dan budak sekarang- Main Mercun……
Heran ye….banyak sangat la ni dok dengaq budak-budak putus jari kerana main mercun…sat dengaq kat sini, satgi dengaq kat sana plak……..awat jadi cmtu ha…..???mungkin disini boleh sikit diceritakan kenapa boleh jadi macam tu….
Nak kata aku tak main mercun dulu-dulu, lagi dahsyat kami main…bukan setakat mercun, main meriam lagi…tu dulu la…la ni dah tobat dah….besaq panjang mak aku kata, takkan nak main mercun lagi….jadi aku sebagai anak yang taat, xmain la….alhamdulillah,kami main dulu, tak ada yang jadi cacat..main meriam lagi…ada sorang kawan aku, lagi champian..buat meriam pakai saluran air yang dibuat dari simen..kalau kami panggil koq taik… hebatnya kami main, kawan aku ni letak buah nyioq depan mulut meriam, sekali cucuh, melambung buah nyioq tu…punya kuat..pastu pakat lari sebab kena ligan dengan orang kampong..hingaq…dok 2 minit, mai pulak…cucuh lagi…tapi yang bagusnya budak-budak ni, sanggup bawa ayaq, tunggu masuk azan maghrib ja, lepa cucuh meriam…nak bagitau masuk waktu berbuka (aku tak pernah wat camtuuu…sebab mak aku tak bagi keluaq waktu berbuka…dengaq ja la..)…tang tu la bgus…..satu lagi waktu sahur, nak bangunkan orang…..sanggup bangun awal….
Tapi la ni, awat kerap dengaq putuih jari….meletup kat tangan…muka seghebeh…aku dok tertanya awat dok jadi camtu…semalam aku tengok budak kampong main mercun…baru aku tau…lepa lagi champian… pengalaman aku main mercun guruih, lepas cucuh terus baling…budak-budak semalam, lepas cucuh tunggu dulu, agak nak meletup baru baling naik atas langit…kononnya nak bagi meletup atas dan bunyi lagi kuat…patutla putuih jari…sebab salah jangka…dok rasa lambat meletup lagi…gaya nak baling, meletup kat tangan…hebat..hebat….tu baru mercun guruih…kalau mercun bola, ketupat????hilang lengan dan mata, muka jadi herot….
Apa-apa pun, langkah kerajaan menyekat permainan mercun tu ada pro dan kontra…yang pandai main mercun, rasa tak puas hati….sebab tak leh main lagi…mereka professional..main bertahun-tahun, tapi tak putuih jari….yang terlebih pandai, lagi tak puas hati..walaupun baru main setahun…dan menyebabkan merka putuih jari…tapi dengan sebab mereka jadi macam tu, doktor dapat gheja free..kalu tak, doktor dok menganga bulan posa ni…..tapi dari sudut Islam…rugi woo..dok bakaq duit..macam hisap rokok la….free2 ja duit terbakar…lebih baik membantu mereka yang memerlukan…
Selamat Menyambut Malam Tujuh Likur – Perbanyakkan Amalan Akhir-akhir Ramadhan…

No comments: