Wednesday, January 9, 2008

Perjalanan Umrah 4...................................
Sesudah niat di miqat masjid bir ali (Dzulhulaifah), aku sempat bergambar dengan pakaian ihram. Selesai jer bergambar, kami pun menaiki bas untuk bertolak ke Makkah Al-Mukarramah. Baru jer naik bas, tak sempat nak bergerak, bas buat hal plak. Ada masalah kat minyak hitam. Bas terpaksa di service terlebih dahulu. Hampir 15 minit kami menengung dalam bas. Tapi tak dok saja la. Kami bertalbiah memuji Allah sebagai tetamu Allah. Labbaikallahummalabaik, Labbaikala syarikala kala baik, dan seterusnya. Sepanjang perjalanan ke Makkah, kami sentiasa bertalbiah sampai la aku tertido. Letih sangat2. Sampai la kat satu tempat tu, kami berhenti untuk solat subuh. Lebih kurang setengah jam la kami berhenti kat situ. Seterusnya kami terus bertolak ke Makkah Al-Mukarramah. Sampai jer kat pintu masuk Makkah, aku terjaga dari tertido. Rasa sayu jer bila sampai kat pintu Makkah Al-Mukarramah. Walaupun kali sebelum ini aku dah jejak kaki kat sini, tapi rasa belum puas lagi. Kami terus ke hotel penginapan terlebih dahulu. Hotel yang kami duduk tu pulak, lorong dia sempit jer. Bas kami tu susah nak masuk. Nak parking pun susah. Aku menginap kat Hotel Jazirah Saqar. Kawan aku pulak menginap di hotel yang berdepan dengan hotel aku. Sebab dia ambil pakej khas. Setelah selesai meletak barang dalam bilik, aku pun terus menuju ke Masjidil Haram untuk lakukan umrah pertama....
Perjalanan Umrah 5................( Umrah Pertama )

No comments: